خلود در عذاب جهنم از منظر ابنقیم جوزی و علامه طباطبایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
خلود اهل نار و عذاب ابدی یکی از بحثهای مهم و پیچیدهای است که عالمان دیانت را مشغول کرده است و هریک بهمقتضای اصول و مبانی فکری خویش روش متفاوتی برای حل این مسئله و سؤالات مطرح دراینباره در پیش گرفتهاند؛ ازجمله اینکه چگونه عذاب ابدی و خلود همیشگی در آتش با رحمت و عدالت خداوند سازگار است و اینکه چگونه ممکن است گناه محدود، عذابی نامحدود داشته باشد. این تفاوت رأی را در نظرات ابنقیم اشعری و علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر شیعی بهخوبی میتوان مشاهده کرد. ابنقیم جوزی ازجمله متکلمانی است که قائل به خلود در عذاب نیست و بهطور وسیع و روشمند به مسئله خلود اهل نار پرداخته است. وی در بخشی از سخنان خود، آراء قائلین به خلود را بیان کرده است و در بخشی دیگر، آنها را نفی و نقد میکند. وی با بیان ادله فراوان عقلی و نقلی، جاودانگینداشتن در آتش را اثبات میکند. علامه طباطبایی در تفسیر آیاتی که مربوط به خلود اهل نار است، بر اصل خلود پافشاری کرده است و سعادت و شقاوت، خیر و شر در آدمیان را به ظهور حالات و ملکات نفسانی نسبت میدهد که در دنیا کسب کردهاند و معتقد است اگر کفر و شرک در نفس رسوخ کند، باعث عذاب دائمی میشود؛ اما بر این نکته نیز تأکید میکند که خلود در نار به کافران اختصاص دارد. وی در رابطه با خلود اهل نار بر این نکته تأکید دارد که قرآن کریم بر خلود و جاودانگی در آتش، نص صریح دارد و معتقد است نمیتوان همة احکام شرع و خصوصیات معاد را با مقدمات کلى عقل اثبات کرد؛ زیرا دست عقل به آن خصوصیات و جزئیات نمىرسد و تنها راه اثبات آن، تصدیق به نبوت پیامبر صادق است. ابنقیم جوزی و علامه طباطبایی هریک با توجه به مشرب و مبانی فکری که داشتهاند، در تبیین مسئله خلود در عذاب دلایلی بیان کردهاند که به لحاظ روشی و محتوایی و تفسیری متفاوتاند.
منابع مشابه
خلود در عذاب جهنم از منظر ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی
خلود اهل نار و عذاب ابدی یکی از بحث های مهم و پیچیده ای است که عالمان دیانت را به خود مشغول داشته است و هریک به مقتضای اصول و مبانی فکری خویش روش متفاوتی برای حل این مسئله و سوالات مطرح دراین باره در پیش گرفته اند، ازجمله اینکه چگونه عذاب ابدی و خلود همیشگی در آتش با رحمت و عدالت خداوند سازگار است و اینکه چگونه ممکن است گناه محدود، عذابی نامحدود داشته باشد، این تفاوت رأی را در نظرات ابن قیم اشع...
متن کاملبررسی تطبیقی آیات خلود در جهنم از منظر علامه طباطبایی و فخر رازی
آیاتی از قرآن کریم مانند: آیه 69 نساء، 64 احزاب، 23 جن و 17 حشر با لفظ «خالدین فیها» از مدت عذاب گناهکاران در جهنم یاد شده است. دائمی بودن یا پایان عذاب گناهکاران از مسائل مهمی است که از دیرباز مورد اهتمام متکلمان، فلاسفه، عرفا و مفسران بوده است؛ گروهی راه افراط را در پیش گرفته و همه گناهکاران را گرفتار عذاب دائمی میدانند و گروهی دچار تفریط شده و برای همه گناهکاران پایان عذاب را روا دانستهان...
متن کاملخلود جهنمیان و بهشتیان از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
در قرآن آیات متعددی هست که مسئلة خلود بهشتیان و جهنمیان را گوشزد میکند، عدهای را سعادتمند و مخلّد در بهشت و متنعم از نعمتهای آن، و دستة دیگر را شقاوتمند و معذّب به انواع عذاب معرفی میکند. در این مقاله، سخن در معنای «خلود» در آیات 105 تا 108 هود متمرکز است و به واکاوی میزان و قلمرو آن از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی میپردازد؛ در اینکه مراد از خلود چیست و آیا بین خلود اهل بهشت و جهنم تفاوتی ه...
متن کاملخلود جهنمیان و بهشتیان از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
در قرآن آیات متعددی هست که مسئله خلود بهشتیان و جهنمیان را گوشزد می کند، عده ای را سعادتمند و مخلّد در بهشت و متنعم از نعمت های آن، و دسته دیگر را شقاوتمند و معذّب به انواع عذاب معرفی می کند. در این مقاله، سخن در معنای «خلود» در آیات 105 تا 108 هود متمرکز است و به واکاوی میزان و قلمرو آن از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی می پردازد؛ در اینکه مراد از خلود چیست و آیا بین خلود اهل بهشت و جهنم تفاوتی ه...
متن کاملخلود و جاودانگی در بهشت و جهنم از منظر قرآن کریم
خلود و جاودانگی از دیرباز مد نظر علمای اسلامی بوده است. درباره پذیرش خلود در بهشت بین عالمان اختلافی وجود ندارد اما دربارۀ دوزخیان دسته ای طرفدار خلود در آتش جهنم و عذاب دائمی هستند و به آیات و روایات استناد کرده اند و دستۀ دیگر که اغلب عرفا و فلاسفه اند بر این باورند که خلود در آتش هست اما عذاب به جهت غلبۀ رحمت الهی از بین می رود یا دوزخیان به عذاب خو می گیرند. این مقاله به معنای خلود، آیات و ...
متن کاملخلود و جاودانگی در بهشت و جهنم از منظر قرآن کریم
خلود و جاودانگی از دیرباز مد نظر علمای اسلامی بوده است. درباره پذیرش خلود در بهشت بین عالمان اختلافی وجود ندارد اما دربارۀ دوزخیان دسته ای طرفدار خلود در آتش جهنم و عذاب دائمی هستند و به آیات و روایات استناد کرده اند و دستۀ دیگر که اغلب عرفا و فلاسفه اند بر این باورند که خلود در آتش هست اما عذاب به جهت غلبۀ رحمت الهی از بین می رود یا دوزخیان به عذاب خو می گیرند. این مقاله به معنای خلود، آیات و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 16
صفحات 69- 86
تاریخ انتشار 2016-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023